Friday, October 30, 2009

"JoM BuAt PoPiA"

Haa nie ler dia rupa Popia Basah "Adiwarnatasya" yang telah siap...Dihias dengan bawang goreng dan kacang tumbuk...Kulit Popia nie buat sendiri yer "Asli"...
Yang nie pula Popia Goreng yang telah siap;memakai Kulit Pastry yang dibeli dan turut dihias dengan kacang tumbuk...
Nie rupa Popia yang telah digoreng sebelum dihias...
Popia belum digoreng lagi yang telah siap digulung...
Cara-cara nak membuat intinya pulak;Owahhh...
Inti Popia yang telah siap...
Bawang Goreng...
Tauhu Goreng yang telah digoreng dgn sedikit kunyit...
Carrot yang telah disagat halus...
Kacang Panjang yang dipotong dadu...
Inilah penyedapnyer..."Sos Popia" yang telah siap;Perghhh...
Mai belajar buat Sos Popia pulak...Gini caranya;Kacau sampai betul-betul likat yerrr...
Gula Kabung...;Gula Perang atau Gula Merah boleh juga guna yerrr...Tapi Adiwarnatasya lebih suka guna Gula Kabung:)lebih sedap...
Kacang ini perlu digoreng dulu yer...Setelah siap digoreng,perlu dibuang kulit dan ditumbuk halus...Blend pun boleh gak...
Angkat tepung yang telah masak dan letakkan dalam pinggan.Boleh disusun berlapis-lapis.Jangan risau (tak lekat) punya...
Setelah rata bulat,Biarkan sampai tepung masak sebentar yerrr...
Adunan Tepung yang telah siap dibancuh.Nie haa rupanya...
Jangan terlalu cair sangat yer...Supaya senang lenserkan dalam kuali leper atau kuali...
Adiwarnatasya suka pakai sukatan cawan nie haa...Yang ini air putih untuk bancuhan Tepung...
Tepung Gandum yang telah disukat...

*Bahan-bahannya (Bahan untuk kulit)...
2 cawan tepung gandum
1 biji putih telor sahaja
3/4 cawan air
1 sudu besar cuka
secubit garam
*Bahan-bahan untuk inti (boleh buat inti ikut suka atau cara tersendiri)...
1/2 biji kobis - diricih halus (kalau suka)
2 biji sederhana besar carrot - disagat halus
1 biji sederhana bawang besar
1 sudu besar sos tiram
1 sudu makan udang kering atau udang hidup
6 tangkai kacang panjang dipotong dadu
2 buku Tauhu yang digoreng dengan kunyit dan dipotong dadu setelah siap digoreng...
Nak letak telur lenggang atas kuali pun boleh dan dipotong halus-halus...atau taugeh ker;sengkuang ker; timun ker;daun sup yang diricih halus-halus pun boleh...(ikut kesukaan)
Garam secukupnya dan sedikit kunyit
Minyak untuk menumis
*Blend bawang besar+bawang putih+udang kering atau udang hidup...Panaskan sedikit minyak dan masukkan bahan blend tadi. Kemudian masukkan sos tiram + garam+ kunyit sedikit... Kemudian masukkan sayuran,tauhu goreng dan masak hingga layu yaa...
*Bahan-bahan untuk (sambal atau sos popia)...
15 tangkai cili kering
1 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
Gula putih sedikit (lebih kurang dalam 1 atau 2 sudu besar)
Gula kabung atau gula perang agak-agak yerrr (kalau gula kabung 1 buku kecil jer dan gula perang 3 sudu)
2 sudu besar kicap manis (boleh juga letak petis atau otak udang kalau suka)
Minyak untuk menumis
Garam secukupnya
*Blend cili kering+bawang besar +bawang putih. Panaskan sedikit minyak dan tumis bahan blend hingga garing. Masukkan kicap ataupun petis (jika suka) dan gula kabung atau gula perang + garam secukup rasa...

*Cara-cara membuat Tepung (Kulit Popia)...
- Campurkan kesemua bahan dalam mangkuk adunan
- Gaulkan (macam buat cokodok) kemudian tutup dan biarkan sebentar sekurang-kurangnya 1/2jam
- Ambil sejemput dan lenserkan ke atas kuali atau kuali leper dengan menggunakan hujung jari...Jika lekat,sapukan sedikit je minyak.
- Buat dari arah jam
- Mulakan dari tepi dulu
- Kemudian sapukan bahagian tengah dengan sisa tepung yang masih ada di tangan
- Setelah rata bulat biarkan sampai tepung masak sebentar
- Angkat tepung yang telah masak dan letakkan dalam pinggan . Boleh disusun berlapis-lapis.Jangan risau (tak lekat).
- Ambil sekeping kulit popia dan sapukan dengan sedikit sambal atau sos yang siap tadi
- Letak satu sudu besar inti dan taburan bawang goreng
- Lipat macam biasa dan gulung
- Pastu sapukan sos di atas popia tersebut dan taburkan kacang tumbuk;bawang goreng sebagai hiasan (boleh juga guna bijan goreng)
- Nyummm...nyummm...Sedia untuk dimakan :)

::SeLaMat MeNcuBa::Popia Basah & Popia Goreng:)









14 comments:

KilauJauharah said...

Wiii...sodap..nmpk sodap....
semakin rajin memasak yer...
tetiba org pon teringin nak memasak ..

adiwarnatasya said...

Ara,
Haaa masak arr...
Ahad nie aku ingat nak buat Laksa Utara pulak:)

idot said...

uit... bagi aku ko dah semakin pandai masak... almaklumla preparation nak berumahtangga ek... hehehe... baru la abg sayang kan..... hehehehe....

modusoperandi111209 said...

rajinnye.. ;)
bagus2.. jd menantu kesayangan omak nanti ni ;p

Mesayu Kirana said...

selera kiter samerlah jue...

adiwarnatasya said...

idot,
Bukan preparation jer...
Memasak nie bukan susah manernyerrr...Nak dan tak nak je.
Dah kahwin nnt kenalah bagi suami makan air tangan si isteri...
Barulah betul kata kau "baru la abg sayang kan"oppsss:)

adiwarnatasya said...

Modusoperandi,
Owahhh...
Jangan puji-puji sesangat dah kembang dah nie haa Heheheiiii:)

adiwarnatasya said...

Yer ke Kak Mesayu...
Okay laa tu;)

idot said...

aper pun... lepas ni ko kena belajar masak mcm2 lagi tau, tapi bab tester bagi kat aku tau... hehehe....

shi3la said...

wahhh rajinnyerr...god job..!!

haku kan kalo masak carik resepi yg palingg senang...yg remeh remeh haku malassss...

huhuuu memang pemalas piang haku nih..

adiwarnatasya said...

idot...
Semestinyerrr...
Lagipun aku memang suka cuba memasak yang susah2 dan rumit2...Sekarang mmg masa tuk aku belajar buat kuih muih pulak:)...

Nnt aku cuba buat kuih yg lain...then aku bagi kau rasa lagi yerrr:)

adiwarnatasya said...

Shiela,
Ehh...ehh...jgn gitu:)

Putra Al-Maliki said...

pandai tasya buat popia.. dah lame saye tak makan nie.. bolehla tasya buatkan untuk saye kan.. hehe..

adiwarnatasya said...

Putra,
Tu pun lama dh tak buat popia nie.