Wednesday, June 30, 2010

"Masak Lemak Umbut Kelapa:)"





























Balik kampung kali ini Cik Adi duk dapur memasak sahaja...:)
Buat kata adik-adik;dah jemu dengan masakan Mama...
Jadinya;untuk tidak mengecewakan permintaan adik-adik,Cik Adi memasak...
Rasanya apa yang Cik Adi memasak tu???
Pernah dengar "Masak Lemak Umbut Kelapa"???
Haa;
Inilah rupanya masak lemak umbut kelapa...
Sangat manis dan sedap...
Berani potong jari beb!!!
Hehehee:)
Mana datang manisnya???
Sudah tentu 100% daripada isi umbut kelapa...
Tiada sebarang gula digunakan...
"Masak Lemak Umbut Kelapa" ini kesukaan keluarga Cik Adi...
Cik Adi suka meratah jer umbut ini...
Umbut Kelapa ini buat kerabu pun sedap...
Lepas itu ditambahkan dengan rebusan kerang + kerisik +mayang bawang,halia/lengkuas,cili padi,daun kunyit halus-halus + Lada Hitam + Perahan Limau...
Perghhh memang sedap!!!
Sesekali balik;tukar selera kampung kan...
Kalau balik;memang suka duduk dapur bersama Mama:)
Mama sangat rajin memasak...
Apa sahaja yang diminta Cik Adi nak makan;Mama pasti tunaikan...
Sayang sangat Mama:)
Tapi dalam masa yang sama;adik-adik pun sama meminta Cik Adi memasak...
Heheee sangat bijak mereka kan...:)

6 comments:

iena260678 said...

sedapnyer.... kak iena pun suka makan umbut kelapa... tapi kat bandar nie payah nak cari umbut kelapa nie... memang sedap...

adiwarnatasya said...

Betui tu kak iena...
Memang payah nak jumpa umbut ni di bandar,melainkan di kampung:)

Ad said...

last makan umbut(kerabu santan) masa kenduri kawin sapa ntah 1991..pastu dah lupa dah rasanya.

teringin plak nak menegang kembali rasa umbut

adiwarnatasya said...

Haa...;
Bleh ajer nak rasa:)
Nanti jue minta tolong abah carikan kay:)
*Jue masak untuk Ad:)

Julima said...

mmg sedap! cicah ngn kicap cili api fuhhh...kat bandar nih kalu susah nak dpt umbut, ble ganti ngn sengkuang masak lemak..rasa dia pun lebih kurang sama la...

adiwarnatasya said...

Ju5 tapi ternyata umbut lagi sedap!!!:)