Monday, April 13, 2009

"Sejarah Memasak, Mak n Abah"

Suka memasak....tak adalah teror sesangat....Tapi suka mengubah bahan daripada resepi yang asal....Tapi kalau diberi masak "Rendang Tok"...terorlah juga coz pernah masak sendiri sampai 3 kilo.....

Resepi turun temurun yang diajar mak....Sekarang nie proses nak belajar buat tapai nasi n kuih karas...Mak kata, kalau dia tak ada nnt, tak adalah resepi nie lenyap macam tu jer...So, mak suruh belajarlah....(Jangan risau mak, along belajar daripada mak)....Atleast boleh buat untuk adik-adik,family n keluarga mertua.....

Masa kecik2 dulu selalu duk kat dapur tolong mak....mak ajar pegang bawang dulu, ajar pegang ubi kentang....lepas tu main2 tepung yang mak nak buat doh kuih karipap...Paling best main doh nie....macam2 buat huhuhuu

Dah remaja sikit....mak ajar cara hiris bawang,buat kelepet karipap dan masak lauk pauk yang lain....Jenuh gaklah...siap kena cubit n marah-marah lagi....Yang bestnya, Angah selalu jer betuiii.....kalau bab memasak nie....Kalau Along selalu jer kena marah...(Tapi Along tabib la kat Angah....Angah lagi teror memasak) ...Tapi sekarang, Along pun dh teror mcm Angah jugalah....

Mak dulu kalau tak betul jer suka cubit....Pernah pergi kenduri...malu nak angkat pinggan kat dapur...pas tu mak cubit belakang Along...."Along pun kata, sakitlah mak..." Tuan rumah tu pun terdengarlah....Teruslah beritahu mak cubit hehehehiii....Pas tu serit dah nak ikut mana mak abah pergi jenjalan....takut kena cubit lagi....

Bila dah dewasa barulah tahu...mak ajar tu ada kebaikannnya.....Thanks mak...(Ikut cara mak lah nnt didik anak-anak sendiri)....Mak tak garang sangat...cuma kalau mak pukul sakitlah....(Fuhhhhh) Abah pulak garang...tapi masa kecik2 dulu....Tapi yang paling manja Alonglah...Teringat pulak, masa abah datang sekolah nak sign kad laporan periksa....Apa lagi abah datang jer...terus duk kat peha abah...Kawan-kawan ketawakan....Cikgu terkaku tak cakap apa-apa tengok gelagatKu...Huhuhuuu.Dalam manja-manja pun pernah juga kena pukul sebab tak sembahyang tau....

Waktu tu tinggal sembahyang maghrib...Abah suh ambil air wuduk,ambil sejadah, telekung suh sembahyang...waktu tgh dlm sembahyang abah pukul dgn rotan...Sakitnya...Bayangkanlahhhh.Tuhan jer tahu....Pas tu takut dah nak tinggal sembahyang...Waktu tu umur baru sepuluh tahun...Tapi, lepas kena pukul...abah pujuk balik...letak minyak kat kaki yang kena rotan....(Sayang gak abah kat Along yerr)....Abah tak minta maaf pun, tapi abah kata jangan tinggal sembahyang lagi pas nie....

Note :
Semua yang mak abah didik masa kecik-kecik dulu ada kebaikannya....Bila dah besar baru kita akan sedar....





3 comments:

Ad said...
This comment has been removed by the author.
Ad said...

dah remaja baru belajar hris bawang?????

ayyo...ad darjah 2 dah leh kelim karipap,dah kene goreng nasi sendiri..

(yesss...berjaya perli)

tp rendang jue memag sedap, nak2 yg pedas tuu,..nyummy!!

Adiwarnatasya said...

Mak takut tangan jue kena pisau...(Anak emas)
tulah pasal baru remaja hiris bawang heheheiii

Tau lah orang tu lagi teror...Hohohooo
Tapi nak menang juga...

Of course lah sedap...tradisi turun temurun nenek moyang....Nnt jue masak lagi rendang tok tuk art...Belum lagi cuba masakan jue yang lain...expecially Bihun Sup Utara.